گروه حقوقی دادارمنش

ویرایش محتوا
وکیل-پایه-یک-دادگستری
بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه چیست؟ به اجرا گذاشتن مهریه دو راه دارد، یکی از طریق دادگاه و دیگری از طریق دفاتر ثبت اسناد که معمولا راه دوم سریعتر بوده و پیگیری آن آسان‌تر است. برای اخذ مهریه شما باید مراحل ثبت درخواست و دادرسی را طی کرده و هزینه های مرتبط با دریافت حکم توقیف اموال را طبق میزان و ارزش مهریه (مثلا تعداد سکه ها) پرداخت کنید. پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

سریعترین راه گرفتن مهریه دغدغه بسیاری از خانم هایی است که در تلاشند در اسرع وقت به حقوق خود برسند. در اولین مرحله یک خانم باید بداند که نوع مهریه‌اش چیست؟ مهریه های مختلفی وجود دارند که شرایط دریافت آنها با یکدیگر متفاوت است. مهریه های عندالمطالبه باید به محض درخواست زن پرداخت شوند، در حالی که مهریه های عندالاستطاعه با در نظر گرفتن شرایط مالی مرد و استطاعت مالی او پرداخت می‌گردند.

مطالعه کنید
بررسی حقوقی شروط ضمن عقد نکاح

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفتری (یا اداره ثبت اسناد) که ازدواج در آن ثبت شده است، انجام می گیرد. سپس باید درخواست صدور اجراییه انجام شود. شایان ذکر است که در تمامی مراحل به اجرا گذاشتن مهریه حضور یک وکیل مهریه مناسب که با زیر و بم این مسیر آشنا باشد، متقاضی را به نتیجه دلخواه و مطمئن خواهد رساند.

پروسه به اجرا گذاشتن مهریه چگونه است؟

در حال حاضر اگر یک خانم بخواهد به همراه وکیل یا به صورت مستقل اقدام به دریافت مهریه کند باید در ابتدا درخواست خود را از طریق اداره ثبت اسناد صادر کند. این اقدام، بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه است. بسیاری از دفاتر، مشاورین حقوقی و وکلا این روش را برای اقدام هرچه سریعتر پیشنهاد می دهند. در صورتی که همسر وی مال و دارایی خاصی برای توقیف نداشته باشد، یک گواهی برای خانم صادر خواهد شد تا او درخواست خود را به دادگاه انتقال دهد. اگر بعد از ازدواج (به صورت دائم یا موقت) سند رسمی وجود داشته باشد، می‌توان برای دریافت مهریه (که در سند رسمی به صورت دقیق مندرج شده است) به جای رفتن به دادگاه از طریق اداره ثبت اقدامات لازم را انجام داد. در سند رسمی ازدواج، مهریه به عنوان یک تعهد مالی ثبت می شود.

مطالعه کنید
مهریه عندالمطالبه

شما می توانید بخشی از مهریه را از طریق دادگاه و قسمت دیگر آن را از طریق اداره ثبت به کمک وکیل پیگیری کنید، بدون اینکه نیاز باشد برای طلب کلِ مهریه به یک نهاد مراجعه کنید. در عین حال، درخواست مهریه و پیگیری آن از طریق دو مرجع به هیچ وجه امکان پذیر نیست. شایان ذکر است که در برخی از شهر ها با استناد به بند ب ماده 113، درخواست مهریه از طریق دادگاه پذیرفته نشده و تمامی این مُطالبات از طریق اداره ثبت پیگیری می شوند.

شماره تماس

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه چیست؟

مدارکی که برای به اجرا گذاشتن مهریه لازم دارید، شامل موارد زیر می شوند. توجه داشته باشید که باید این مدارک بدون نقص ارائه شوند تا در مراحل اولیه به مشکل برخورد نکنید.

  • سند رسمی ازدواج
  • شناسنامه های مرد و زن
  • دادخواست اخذ مهریه
  • کارت ملی مرد و زن

به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد؟

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه بسیار زمانبر است. بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجراییه ثبت است. دفترخانه برای مرد طی یک نامه، اطلاعیه صادر کرده و به وی 10 روز مهلت می دهد تا به اداره ثبت مراجعه کند. همچنین در این نامه از وی درخواست می شود تا در زمان مراجعه جهت پرداخت مهریه اقدام کرده یا یک مال یا دارایی ارزشمند را به جای پرداخت نقدی به دفتر ثبت معرفی نماید. مرد همچنین می تواند درخواست قسط بندی مهریه را ثبت کند. اگر مبلغ درخواستی زن کمتر از 20 میلیون تومان بوده یا وی به دریافت این مبلغ (کمتر از میزان اصلی مهریه) رضایت دهد، درخواست به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود.

مطالعه کنید
نفقه چیست و چه شرایطی دارد؟

به طور کلی مراحل به اجرا گذاشتن مهریه را می توان به دو بخش تقسیم کرد. اولین مرحله انجام اقدامات قانونی از طریق یک وکیل خانواده یا به صورت مستقل برای حکم جلب و صدور اطلاعیه برای مرد است. این مرحله در صورتی که از طریق اداره ثبت پیگیری شود، مدت زمان بسیار کمتری از متقاضی جهت رسیدگی خواهد گرفت. مرحله دوم به عنوان دادرسی و دریافت مهریه شناخته می شود که می تواند بسیار طولانی و زمانبر باشد. بسیاری از خانم ها جهت کوتاه‌تر شدن ِمرحله دوم، لیستی از دارایی های همسر خود را آماده کرده و اقدامات لازم را جهت توقیف اموال انجام می دهند. یک وکیل خبره می تواند در کنترل هرچه بهتر این دو مرحله به شما کمک شایانی نماید و یا به افراد مشاوره حقوقی ارائه کند.

آیا به اجرا گذاشتن مهریه هزینه دارد؟

اگرچه بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه شما را با سرعت بیشتری به مرحله دادرسی می رساند، اما این فرآیند بی هزینه نیست. هزینه های اخذ مهریه را می توان به مرحله دادرسی و هزینه های دریافت حکم توقیف اموال تقسیم بندی کرد. هزینه دریافت حکم توقیف اموال بیشتر از مرحله دادرسی بوده و برای هر خانم با توجه به ارزش مهریه‌اش متفاوت است. به عبارت دیگر هرچه ارزش مهریه بیشتر باشد، هزینه مربوط به توقیف اموال نیز بالاتر خواهد بود.

مطالعه کنید
خلع ید مشاعی چیست؟

چه مهریه هایی قابل به اجرا گذاشتن و پیگیری هستند؟

کلیه مهریه ها قابل به اجرا گذاشتن نیستند. تنها تعداد مشخصی از آنها امکان درخواست و دریافت دارند. مهریه‌ای که زن درخواست یا مطالبه می‌کند باید ارزش مالی داشته باشد تا بتوان آن را از طریق مراجع قانونی دریافت کرد. مهریه‌ای که حدود آن نامشخص است، امکان دریافت ندارد. مهریه باید مقدار و میزان معینی داشته باشد.

امکان انتقال مهریه باید وجود داشته باشد. به بیانی دیگر مرد باید بتواند آن مال یا دارایی را به راحتی انتقال دهد. خانه، ماشین یا زمین از جمله اموال قابل انتقال هستند. مهریه‌ای که زن درخواست دریافت آن را ثبت می کند باید مشروع بوده و مرد امکان پرداخت آن را داشته باشد. بنابراین برای مهریه هایی که بیشتر از 110 سکه هستند، نمی توان حکم جلب گرفت. برای اینکه در فرآیند دریافت مهریه به مشکل نخورده و از همان ابتدا بتوانید اموال قابل انتقال، دارای حدود معین و مشروع را از مرد بگیرید باید با یک وکیل مهریه خبره مشورت کنید.

 

در این مطلب بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه، هزینه ها، مدارک، مراحل و قوانین را با یکدیگر بررسی کردیم. به طور کلی، مهریه باید ارزش مالی داشته و مشروع باشد تا بتوان درخواست دریافت آن را از طریق اداره ثبت یا دادگاه پیگیری کرد. مهریه باید قابل انتقال باشد. برای مهریه های بیشتر از ۱۱۰ سکه، گرفتن حکم جلب مرد امکان پذیر نیست. دریافت مهریه دارای دو مرحله از جمله اقدامات قانونی و دادرسی است. وکیل مهریه می‌تواند در هر مرحله راهنمای شما باشد. پیشنهاد می‌کنیم جهت پیگیری و انجام اقدامات لازم برای اخذ مهریه، به یک دفتر مشاوره حقوقی یا وکیل مهریه اعتماد کنید.

مطالعه کنید
فروش مال غیر با قولنامه و آنچه باید درباره آن بدانید
مشاوره حضوری

 

بررسی مدارک ارسالی

تشریح کیس حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

رزرو مشاوره حضوری
مشاوره تلفنی

 

بررسی مدارک ارسالی

پرسش و پاسخ حقوقی

پاسخگویی تمام وقت

 

رزرو مشاوره تلفنی
4.9/5 - (24 امتیاز)

جستجو در سایت

Search

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه حقوقی دادارمنش مدافع حقوق شماست
با ما در تماس باشید