گروه حقوقی دادارمنش

ویرایش محتوا
وکیل-پایه-یک-دادگستری
اخطاریه بد حجابی

منظور از اخطاریه بی حجابی پیامک هایی است که توسط پلیس برای شهروندان، مبنی بر تذکر نسبت به بی حجابی و بدحجابی سرنشینان خودرو برای مالک ارسال می شود. مطابق با تبصره ماده 638 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، بانوان باید هنگام حضور در معابر و اماکن عمومی حجاب شرعی را رعایت کنند. ضمانت اجرای رعایت نکردن حجاب شرعی مطابق با ماده مذکور که در سال 1399 اصلاح گردیده، عبارت از موارد زیر است. حبس تعزیری از ده روز تا دو ماه و یا جزای نقدی از دویست هزار تومان تا یک میلیون تومان می باشد.

علاوه بر ضمانت اجرای مذکور که در قانون مجازات اسلامی ذکر شده است مطابق با قانون حمایت از آمران به معروف، برای مالکان خودروهایی که سرنشینان آن حجاب اسلامی را رعایت نکنند، اخطاریه بدحجابی ارسال می شود. علاوه بر جریمه و عوارضی که بر روی پلاک خودرو ثبت می شود، ممکن است دستور توقیف خودرو نهایتاً برای مدت هفت روز توسط مراجع مذکور صادر شود. در این نوشتار به بررسی اعتبار حقوقی اخطاریه بدحجابی که توسط پلیس امنیت اخلاقی صادر می شود و همچنین شیوه آزادسازی خودرو در موارد صدور اخطاریه بدحجابی خواهیم پرداخت.

اخطاریه برای مالک واحد تجاری

فهرست محتوا

اخطاریه بدحجابی ممکن است برای مالک واحد تجاری یا مغازه ارسال شود. همچنین ممکن است در دفعات دوم و سوم مامورین سازمان تعزیرات حکومتی در محل مغازه یا واحد تجاری حضور پیدا کرده و آن را پلمپ کنند. توصیه می شود در این موارد نخست از مامورین مدارک شناسایی آنان را تقاضا کنید. در صورتی که پلمپ مغازه به دلیلی به جز دستور قضایی باشد، شما می توانید بر علیه ماموری که مبادرت به توقیف مغازه نموده است در محاکم دادگستری طرح دعوی کنید.

اخطاریه بدحجابی توسط چه مرجعی صادر می شود؟

مامورین نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی و همچنین برخی از سامانه های هوشمند ترافیکی ممکن است مرجع صدور اخطاریه بدحجابی باشند. کد جریمه ای که ممکن است در هر مورد صادر شود و میزان جریمه ای که بر روی پلاک خودرو ثبت می شود، با توجه به نوع تخلف متفاوت است. متن پیامکی که بر روی تلفن همراه مالک خودرو ارسال می شود به این شرح است: سلام! مالک محترم خودروی شماره … در خودروی شما در آدرس …. توسط راننده / سرنشین جرم کشف حجاب صورت گرفته است. لذا ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار ابلاغ می گردد با در دست داشتن مدارک هویتی و مالکیتی حداکثر ظرف مهلت 10 روز از ساعت 8 الی 14 برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت و یا به نزدیکترین مرکز پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کنید.

مطالعه کنید
مجازات ساخت و ساز بدون مجوز چیست؟

همانطور که در متن پیامک پیداست، اخطاریه کشف حجاب برای اول ضمانت اجرای کیفری ندارد و تنها ممکن است همراه با جریمه ای باشد که به پلاک خودرو تعلق می گیرد. اما چنانچه برای بار دوم پیامک اخطاریه بدحجابی برای مالک خودرو ارسال شد، دستور توقیف خودرو برای 7 روز صادر می شود. در پیامک دوم این دو راه به مالک خودرو معرفی می شود. یا این که خودرو را به پارکینگ های مجاز برده و برای مدت 7 روز در آنجا توقیف کند. یا قفل الکترونیکی چرخ خودرو را تهیه کرده و برای 7 روز چرخ های خودرو را قفل کند.

خاطرنشان می شود که، دستور توقیف خودرو به صورت برخط و الکترونیک بر روی تمام دستگاه های هوشمند مامورین پلیس راهور و پلیس راه ثبت می شود. در نتیجه خودرو در هر استان و شهری که باشد دستور توقیف خودرو برای مامورین پلیس در صورت استعلام به نمایش در می آید.

شماره تماس

نکات حقوقی قابل تامل در زمینه صدور اخطاریه بی حجابی و بدحجابی

مطابق با قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان منکر داخل خودروی شخصی، حریم خصوصی به شمار نمی رود. بنابراین چنانچه راننده یا سرنشینان خودرو کشف حجاب کنند، جرم کشف حجاب موضوع تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی ممکن است محقق شود.

مطالعه کنید
طلاق غیابی از طرف مرد

در خصوص اخطاریه بدحجابی باید توجه داشت که این اخطاریه تنها باید از طریق سامانه های ارتباطی با سرشماره POLICE ارسال شده باشد. در صورتی که با هر سرشماره ای غیر از سرشماره های مربوط به سامانه پلیس پیامکی مبنی بر اخطاریه بدحجابی برای شخص ارسال شود، نباید آن پیامک را گشود. چرا که ممکن است تله و دام برای کلاهبرداری و سایر جرایم رایانه ای باشد. از همین رو همانطور که پلیس فتا به صورت مستمر با ارسال پیامک به شهروندان گوشزد می کند، خاطر نشان می شویم که بر روی لینک های ارسال شده توسط سر شماره های ناشناس کلیک نکنید.

برای آگاهی یافتن در خصوص میزان جریمه ها و تخلفات مربوط به اخطاریه بدحجابی می توان به سامانه های اینترنتی و برخط پلیس من مراجعه کرد. همچنین قابلیت استعلام جریمه های خودرو، در برخی از نرم افزارهای هوشمند نیز وجود دارد. ناگفته پیداست پس از توقیف خودرو در پارکینگ، ترخیص آن منوط به درخواست مالک و پرداخت هزینه نگهداری خودرو در پارکینگ و سایر هزینه های مربوط به عوارض و جریمه های خودرو است. اگر برای راننده در دفعه سوم پیامک اخطاریه بدحجابی صادر شود، خودرو برای مدت 15 روز توقیف می شود. توقیف خودرو، می بایست با رعایت مقررات مربوط به حفظ آزادی های مشروع شهروندان صورت پذیرد.

مطالعه کنید
بررسی نمونه وکالت خرید ملک

جمع بندی در خصوص اخطاریه های بی حجابی

در حقوق کنونی ایران داخل خودرو حریم خصوصی محسوب نشده و بانوان راننده و سرنشین خودرو می بایست هنگام تردد در معابر، حجاب شرعی را رعایت کنند. در صورت عدم رعایت حجاب شرعی ممکن است برای شخص پرونده کیفری تشکیل شده و مطابق با ماده 638 قانون مجازات اسلامی به ده روز تا دو ماه حبس تعزیری و یا دویست هزار تومان تا یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم گردد. 

در حال حاضر از طرف پلیس امنیت اخلاقی در مواردی که راننده یا سرنشینان خودرو مرتکب بی حجابی شوند، پیامک یا اخطاریه بدحجابی ارسال می شود. در صورتی که برای بار دوم و سوم پیامک ارسال شود، ممکن است خودرو برای مدت 7 روز یا 15 روز توقیف شود. 

علاوه بر خودرو در مورد واحد های تجاری و اصناف نیز پیامک اخطاریه بدحجابی ارسال می شود. در صورتی که برای توقیف خودرو یا پلمپ مغازه از طرف مامورین اقدام شود، توصیه می شود نخست از ایشان تقاضای ارائه مجوز قضایی بنمایید. در صورت عدم ارائه مجوز نام و نام خانوادگی مامور یا شخصی که خودرو را بدون مجوز قانونی توقیف کرده یا مغازه را پلمپ کرده است یادداشت کرده و نگهداری کنید. تا بعد از آن بتوانید دعوای حقوقی یا کیفری مورد نیاز را بر علیه ایشان در محاکم دادگستری اقامه کنید. به طور کلی توصیه می شود، پیش از انجام هرگونه اقدام حقوقی در زمینه اخطاریه بدحجابی با یک یا چند نفر وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید. 

مطالعه کنید
کمیسیون ماده 100 چیست؟
مشاوره حضوری

 

بررسی مدارک ارسالی

تشریح کیس حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

رزرو مشاوره حضوری
مشاوره تلفنی

 

بررسی مدارک ارسالی

پرسش و پاسخ حقوقی

پاسخگویی تمام وقت

 

رزرو مشاوره تلفنی
4.9/5 - (24 امتیاز)

جستجو در سایت

Search

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه حقوقی دادارمنش مدافع حقوق شماست
با ما در تماس باشید